24 Αυγ 2012

Τι χρειάζεται για την αδειοδότηση σταύλου




Τα δικαιολογητικά, τις τρεις κατηγορίες σταύλων, την απαίτηση ή όχι περιβαλλοντικής μελέτης και τη διαδικασία αδειοδότησης ξεκαθαρίζει η εγκύκλιος που εξέδωσε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την εφαρμογή του νόμου 4056/2012 περί κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.
Βασικός άξονας της φιλοσοφίας του νέου νόμου είναι ότι με την κατάθεση της αίτησης από τον κτηνοτρόφο, χορηγείται σχεδόν αμέσως προσωρινή άδεια εγκατάστασης και μέσα σε ένα μήνα η αρμόδια υπηρεσία (Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της περιφερειακής ενότητας) θα πρέπει να κάνει τους διοικητικούς και επιτόπιους ελέγχους για να δώσει και την οριστική άδεια.
Απαραίτητα δικαιολογητικάΟ υπεύθυνος λειτουργίας κάθε κτηνοτροφικής εγκατάστασης, όπως αυτός ορίζεται στο ν. 4056/2012, πρέπει να έχει συγκεντρώσει, πριν τη διενέργεια της αυτοψίας από την Επιτροπή Σταυλισμού, όλες τις άδειες και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την λειτουργία της, η έκδοση των οποίων προσδιορίζεται από τη συναφή και παράλληλη νομοθεσία, και να έχει συμπληρώσει το σχετικό φάκελο.
Ο εν λόγω φάκελος, κατά περίπτωση πρέπει να περιέχει:
1. Το αποδεικτικό της δήλωσης έναρξης δραστηριότητας στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. στην περίπτωση των φυσικών προσώπων ή το καταστατικό σύστασης και τις τυχόν τροποποιήσεις του με το ΦΕΚ δημοσίευσής τους στην περίπτωση των νομικών προσώπων 2. Τίτλους ιδιοκτησίας:
• συμβόλαιο και πιστοποιητικό μεταγραφής αυτού ή
• συμβολαιογραφική πράξη ενοικίασης με μεταγραφή στο οικείο υποθηκοφυλάκειο ή
• απόφαση παραχώρησης ή
• απόφαση ενοικίασης
3. Έγγραφα νομιμότητας υφιστάμενων κτιρίων:
• οικοδομική άδεια όπου απαιτείται ή
• απαλλαγή από την έκδοση οικοδομικής άδειας από την αρμόδια υπηρεσία ή
• απόφαση εξαίρεσης από την κατεδάφιση ή
• δήλωση αυθαιρέτου
4. Βεβαίωση χρήσης γης, για τις περιπτώσεις των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων των κατηγοριών 2.αα, 2.ββ και γ του άρθρου 2 του ν. 4056/2012
5. Τοπογραφικό διάγραμμα εξαρτημένο από το κρατικό σύστημα συντεταγμένων (ΕΓΣΑ 1987) και διάγραμμα κάλυψης, σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές για όλες τις κατηγορίες των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων
6. Χάρτης Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού 1:5.000 με σημειωμένη τη θέση της εγκατάστασης
7. Θεωρημένα αρχιτεκτονικά σχέδια, όπου απαιτούνται από τη συναφή και παράλληλη σχετική νομοθεσία
8. Βεβαίωση στατικής επάρκειας (σε όλες τις περιπτώσεις εκτός των πρόχειρων καταλυμάτων)
9. Πιστοποιητικά έγκρισης του τύπου και των προτύπων κατασκευής κατά περίπτωση, όπως αναλυτικά περιγράφονται στα σημεία ΙΙ.1 και ΙΙ.2 του άρθρου 2 του κεφαλαίου Β της παρούσας
10. Έγγραφα περιβαλλοντικής αδειόδοτησης: ανάλογα με την κατηγορία στην οποία κατατάσσεται η κτηνοτροφική εγκατάσταση πρέπει στο φάκελο να υπάρχουν:
• μελέτη διάθεσης αποβλήτων (όπου απαιτείται)
• απόφαση έγκρισης μελέτης διάθεσης αποβλήτων (όπου απαιτείται)
• μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ)
• απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) ή
• κατάταξη της εγκατάστασης στις Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ) ή
• βεβαίωση απαλλαγής από περιβαλλοντική αδειοδότηση, σε περιπτώσεις κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων του άρθρου 13 του ν. 4056/2012
• ειδική οικολογική αξιολόγηση για εγκαταστάσεις εντός των ορίων των περιοχών Natura είτε ως αναπόσπαστο τμήμα της ΜΠΕ (κατηγορίες Α1 και Α2) είτε ανεξάρτητη (κατηγορία Β)
11. Λοιπά έγγραφα κατά περίπτωση:
• έγκριση αρχαιολογίας στην περίπτωση που η κτηνοτροφική εγκατάσταση χωροθετείται εν όλω ή εν μέρει εκτός ζώνης Α’ κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων
• έγκριση δασικής υπηρεσίας για κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις που χωροθετούνται σε δάση, δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις, (άλση, πάρκα) και γενικά σε εκτάσεις εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων, εκτός ορίων οικισμών και εκτός οργανωμένων υποδοχέων παραγωγικών δραστηριοτήτων
• απόφαση Γενικού Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας σε περίπτωση που απαιτείται παρέκκλιση αρτιότητας
• απόφαση Περιφερειακής Ενότητας για την μείωση των αποστάσεων από τα όρια του γηπέδου συνοδευόμενη από τεχνική – αιτιολογική έκθεση.
Προσωρινή άδεια εγκατάστασηςΟ ενδιαφερόμενος φορέας – κτηνοτρόφος, υποβάλλει φάκελο δικαιολογητικών στην Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της οικείας περιφερειακής ενότητας.
Μετά το διοικητικό έλεγχο πληρότητας του υποβληθέντος φακέλου από την υπηρεσία, χορηγείται αυθημερόν στον ενδιαφερόμενο προσωρινή άδεια εγκατάστασης.
Με τον όρο προσωρινή άδεια εγκατάστασης, νοείται στο εξής, για όλες τις κατηγορίες των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, τόσο το αποδεικτικό κατάθεσης που χορηγείται στην περίπτωση των πρόχειρων καταλυμάτων, όσο και η άδεια προέγκρισης εγκατάστασης που χορηγείται στις περιπτώσεις των υπολοίπων κατηγοριών μετά τον πρώτο διοικητικό έλεγχο των φακέλων δικαιολογητικών όπως ήδη αναφέρθηκε.
Η προσωρινή άδεια εγκατάστασης, έχει θέση άδειας εγκατάστασης μέχρι την έκδοση της δεύτερης και ισχύει για ένα μήνα στην περίπτωση των πρόχειρων καταλυμάτων και μέχρι τρεις μήνες στις περιπτώσεις των άλλων κατηγοριών.

Μαραβέγιας: Το νομοσχέδιο κλείνει εκκρεμότητες που εκκρεμούσαν  Σε σχετικό Δελτίο Τύπου για το νομοσχέδιο 4056/2012 «Ρυθμίσεις για την κτηνοτροφία και τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις και άλλες διατάξεις» του υπουργείου αναφέρεται ότι με το νόμο και την εγκύκλιο επιτυγχάνεται η αποτελεσματικότερη εφαρμογή των διατάξεων που θα επιτρέψει τη νομιμοποίηση χιλιάδων σταυλικών εγκαταστάσεων της χώρας που λειτουργούν μέχρι σήμερα χωρίς αδειοδότηση και προωθείται η κατασκευή και λειτουργία σύγχρονων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων προσαρμοσμένων στα δεδομένα της ελληνικής υπαίθρου και κτηνοτροφίας.

Εξειδικεύονται οι ρυθμίσεις σχετικά με τους αναγκαίους ελέγχους (τακτικοί και έκτακτοι) και δημιουργείται για πρώτη φορά ηλεκτρονικό μητρώο καταγραφής των αδειοδοτούμενων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων της χώρας, στοιχείο το οποίο θα επιτρέψει τον καλύτερο σχεδιασμό των διαρθρωτικών δομών και της αναπτυξιακής στρατηγικής του ΥΠΑΑΤ για τον κτηνοτροφικό τομέα.
Όσον αφορά την αδειοδότηση:
• δημιουργείται «υπηρεσία μιας στάσης» στις κατά τόπους περιφερειακές υπηρεσίες της χώρας (Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής), η οποία αποτελεί και τα μοναδικό σημείο επαφής των κτηνοτρόφων με το δημόσιο, απλοποιώντας και διευκολύνοντας τις ισχύουσες πολύπλοκες και χρονοβόρες διαδικασίες
• καθιερώνεται η «προσωρινή αδειοδότηση», με την υποβολή του σχετικού φακέλου, γεγονός που επιτρέπει στους ενδιαφερόμενους, σε συντομότερο χρονικό διάστημα, με χαμηλότερο κόστος και με καλύτερους τεχνικούς όρους να υλοποιήσουν  την  επένδυσή τους ενώ παράλληλα επιτρέπει τη συμμετοχή τους σε προγράμματα στήριξης (κοινοτικά και εθνικά).
• τα πρόχειρα καταλύματα αδειοδοτούνται πλέον χωρίς έκδοση οικοδομικής άδειας.
Όπως δήλωσε ο υπουργός Ναπολέων Μαραβέγιας, «ο νόμος και η εφαρμοστική εγκύκλιος στοχεύουν στη δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για την ενίσχυση και ανάπτυξη της κτηνοτροφίας, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας ενός κλάδου ύψιστης εθνικής σημασίας. Αντιμετωπίζονται  εκκρεμότητες που αφορούν τις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, που υφίστανται για πολλές δεκαετίες, μέσα από μια διαδικασία με χαμηλό κόστος για τους κτηνοτρόφους».

Διαβάστε περισσότερα ...

Ο ελληνικός ποιμενικός διώχνει τις αρκούδες




Συμβουλές για να προφυλάξουν τα ζώα τους από τις επιθέσεις της αρκούδας, χωρίς ωστόσο να προκαλέσουν απώλειες στον πληθυσμό της, έδωσαν επιστήμονες της περιβαλλοντικής οργάνωσης «Καλλιστώ» σε θηροφύλακες και το προσωπικό δασαρχείων στο πλαίσιο ενημερωτικής εκδήλωσης για τις πρακτικές διαχείρισης και παρακολούθησης της αρκούδας.
Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε στη Λαμπριάδειο Σχολή, στα Ανω Πεδινά Ζαγορίου και διοργανώνεται από την περιφέρεια δυτικής Μακεδονίας, στο πλαίσιo του προγράμματος LIFE "Πίνδος Γρεβενά".
Όπως ανέφερε στην ομιλία του ο βιολόγος Θάνος Τράγος, «σκοπός των προληπτικών μέτρων είναι να περιορίσουν τις ζημιές στο ζωικό κεφάλαιο και να συντελέσουν στη δημιουργία μεγαλύτερης ανεκτικότητας στις αρκούδες για αρμονικότερη συμβίωση».
Ο κ.Τράγος προτείνει στους κτηνοτρόφους, για τη φύλαξη των κοπαδιών τους, την απόκτηση ελληνικού ποιμενικού σκύλου ο οποίος χρησιμοποιείται εδώ και χιλιάδες χρόνια και είναι πολύ αποτελεσματικός στην προστασία κοπαδιών.
«Πρόσφατες όμως κοινωνικο-οικονομικές αλλαγές έχουν συντελέσει στη μείωση της χρήσης του ενώ, παράλληλα, κινδυνεύει με εξαφάνιση λόγω υβριδισμού, χρήσης δηλητηριασμένων δολωμάτων και έλλειψης πιστοποίησης» σημειώνει ο κ.Τράγος, προσθέτοντας ότι ο ελληνικός ποιμενικός είναι αποδοτικότερος με σωστή εκπαίδευση και την παρουσία του βοσκού στο κοπάδι.
Ως άλλο μέτρο προφύλαξης από επιθέσεις άγριων ζώων, προτείνει τις ηλεκτροφόρες περιφράξεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμη και σε απομακρυσμένες περιοχές με μπαταρία ή ηλιακό συλλέκτη.
«Πρόκειται για αποτελεσματικό και οικονομικό τρόπο προφύλαξης, με δυνατότητα επανατοποθέτησης σε άλλη περιοχή και ευελιξία εγκατάστασης ανάλογα με την απειλή» διευκρινίζει.

Διαβάστε περισσότερα ...

Όσα πρέπει να ξέρουν οι ιδιοκτήτες ζώων συντροφιάς




Τάξη στο άτακτο τοπίο των δεσποζόμενων και αδέσποτων ζώων συντροφιάς, βάζει ο νόμος 4039 ΦΕΚ 15/02.02.2012, που επιχειρεί να προστατεύσει τα ζώα από την εκμετάλλευση ή τη χρησιμοποίησή τους με κερδοσκοπικό σκοπό.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφτούν την ιστοσελίδα του Εθνικού Τυπογραφείου http://www.et.gr . για τη ενημέρωση όλων των άρθρων του σχετικού νόμου.
Σύμφωνα με τον παραπάνω νόμο, ο κάτοχος ζώου συντροφιάς υποχρεούται:
•Να μεριμνά για τη σήμανση και την καταγραφή του ζώου του, καθώς και για την έκδοση βιβλιαρίου υγείας μέσα σε προθεσμία δύο μηνών από τη γέννηση αυτού ή μέσα σε ένα μήνα από την εύρεση ή απόκτησή του, καθώς και να τοποθετεί σε εμφανές σημείο του περιλαίμιου του ζώου μεταλλική κονκάρδα, η οποία παρέχεται κάθε έτος από τους κτηνιάτρους κατά τον ετήσιο αντιλυσσικό εμβολιασμό του.
•Να δηλώνει μέσα σε πέντε μέρες την απώλεια του ζώου του.
•Να τηρεί τους κανόνες ευζωίας του ζώου και να μεριμνά για την κτηνιατρική εξέτασή του.
•Να εφοδιάζεται με το διαβατήριο του ζώου του εάν πρόκειται να ταξιδέψει με αυτό στο εξωτερικό.
•Να μην εγκαταλείπει το ζώο του, ενώ σε περίπτωση που επιθυμεί να αποχωριστεί το ζώο συντροφιάς, πρέπει να γνωστοποιεί στην αρμόδια υπηρεσία του Δήμου του τόπου κατοικίας του την πρόθεσή του αυτή και να το παραδίδει σε αυτόν.
•Να μεριμνά για τον άμεσο καθαρισμό του περιβάλλοντος από τα περιττώματα του ζώου εκτός αν πρόκειται για σκύλο βοήθειας.
•Να μεριμνά για τη στείρωσή του εφόσον δεν επιθυμεί τη διατήρηση των νεογέννητων ζώων ή δεν μπορεί να τα διαθέσει σε νέους ιδιοκτήτες.
Ο κάτοχος του ζώου συντροφιάς ευθύνεται για οποιαδήποτε βλάβη ή ζημιά που προκαλείται από το ζώο, σύμφωνα με το άρθρο 924 Α.Κ.
Ειδικά ο ιδιοκτήτης σκύλου:
•Μεριμνά για να γίνεται ο περίπατος του σκύλου πάντα με συνοδό.
•Οφείλει να παίρνει τα κατάλληλα μέτρα ώστε να μην εξέρχεται ελεύθερα ο σκύλος του από το χώρο της ιδιοκτησίας του και να εισέρχεται σε χώρους άλλων ιδιοκτησιών ή σε κοινόχρηστους χώρους.
Ο ιδιοκτήτης κυνηγετικού σκύλου:
•Κατά τη διάρκεια του κυνηγιού ή την οποιαδήποτε μετακίνησή του μαζί με το σκύλο του για το σκοπό αυτό, έχει την υποχρέωση να φέρει μαζί του ενημερωμένο το βιβλιάριο υγείας ή το διαβατήριο του σκύλου του.
•Τα μέσα μεταφοράς που χρησιμοποιούνται στην περίπτωση αυτή, πρέπει να είναι κατάλληλα με επαρκή χώρο, φωτισμό και αερισμό και να ικανοποιούν τις φυσιολογικές ανάγκες του ζώου.
Απαγορεύεται η δημοσίευση αγγελιών για ζώα συντροφιάς προς πώληση, υιοθεσία ή δωρεάν παραχώρηση σε έντυπα, φυλλάδια, τοιχοκολλήσεις ή σε ιστοσελίδες, αν δεν αναφέρεται ο αριθμός της ηλεκτρονικής τους σήμανσης.
Απαγορεύεται να εισάγονται στην Ελλάδα ζώα συντροφιάς που δεν έχουν ηλεκτρονική σήμανση.
Απαγορεύεται η αφαίρεση του μέσου ηλεκτρονικής σήμανσης από τον ιδιοκτήτη του ζώου συντροφιάς.
Πληροφορίες επί του θέματος δίδονται από τις Κτηνιατρικές Υπηρεσίες των Περιφερειακών Ενοτήτων.


Διαβάστε περισσότερα ...

Κίνητρα για ανάπτυξη των ασφαλιστικών εταιρειών στο γεωργικό τομέα




Αγροτικές Ασφαλίσεις
«Ανεκμετάλλευτο» έδαφος για την ιδιωτική ασφάλιση αποτελεί η κάλυψη αγροτικής παραγωγής και δραστηριοτήτων στην Ελλάδα, που παρά την κάμψη που υφίσταται ο αγροτικός τομέας λόγω της ύφεσης, αλλά και των διαρθρωτικών προβλημάτων, συνεχίζει να έχει βαρύνουσα σημασία για την ελληνική οικονομία και ανάπτυξη.

Κίνητρο για την ασφάλιση σίγουρα θα αποτελέσει ο νόμος 3877, που προβλέπει την προαιρετική επιδοτούμενη ασφάλιση του αγροτικού τομέα. Ωστόσο, εκκρεμεί, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΕΛΓΑ κ. Θεόδωρος Σαρρής, μέχρι σήμερα η υπουργική απόφαση με την οποία θα οριστεί το κατάλληλο κανονιστικό πλαίσιο. «Αναμένεται», όπως πρόσθεσε, «να βγει μετά από τις εκλογές. Στον τομέα αυτόν πάντως ιδιωτική ασφάλιση και ΕΛΓΑ θα λειτουργούν ανταγωνιστικά, καθώς και ο Οργανισμός θα μπορεί επίσης να αναλαμβάνει την προαιρετική ασφάλιση των αγροτών».

Ο ρόλος της ιδιωτικής ασφάλισης στην προστασία της αγροτικής παραγωγής και δραστηριότητας είναι καθοριστικός και ταυτόχρονα συμπληρωματικός, καθώς οι υπηρεσίες ασφάλισης στον εν λόγω τομέα παρέχονται μέσα από ένα ενιαίο εθνικό σύστημα, που τελεί υπό την εποπτεία του υπουργείου Ανάπτυξης και Τροφίμων (Οργανισμός Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων, Διεύθυνση Διαχείρισης Κρίσεων και Κινδύνων στον Αγροτικό Τομέα).

Σίγουρα με το νόμο 3877 (Σεπτέμβριος 2010), όπου προβλέπεται η προαιρετική επιδοτούμενη ασφάλιση της αγροτικής δραστηριότητας, δημιουργήθηκαν νέες ευκαιρίες για τις ασφαλιστικές εταιρείες για να διευρύνουν τις εργασίες τους, αλλά και για τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στον αγροτικό τομέα για να προστατέψουν αποτελεσματικά την περιουσία τους. Συγκεκριμένα ο νόμος δίνει τη δυνατότητα σε επαγγελματίες που ασχολούνται με την αγροτική παραγωγή να ασφαλιστούν για κινδύνους ή μέρος αυτών που δεν καλύπτονται από την υποχρεωτική ασφάλιση του ΕΛ.ΓΑ. Στην περίπτωση αυτή χορηγείται ενίσχυση, ως επιδότηση ασφαλίστρου, για την ασφάλιση καλλιεργειών, ζώων και φυτών έναντι οικονομικών απωλειών που προκαλούνται από δυσμενή κλιματικά φαινόμενα και ασθένειες ζώων ή φυτών ή εμφάνιση επιβλαβών οργανισμών.

Η επιδότηση του ασφαλίστρου χορηγείται για ασφαλίσεις που περιλαμβάνονται στο ετήσιο πρόγραμμα γεωργικών ασφαλίσεων που καταρτίζει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και συνάπτονται αφενός μεταξύ φυσικών ή νομικών προσώπων ή ενώσεων προσώπων, στα οποία ανήκει η κυριότητα και η εκμετάλλευση ή η εκμετάλλευση γεωργικών, κτηνοτροφικών, αλιευτικών ή άλλων συναφών εκμεταλλεύσεων κι αφ’ ετέρου ασφαλιστικών επιχειρήσεων ή αλληλασφαλιστικών συνεταιρισμών ή ενώσεων αυτών, που συμμετέχουν στο ετήσιο πρόγραμμα γεωργικών ασφαλίσεων. Δικαιούχοι είναι τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή οι ενώσεις προσώπων που συνάπτουν την ασφάλιση με τον ΕΛ.ΓΑ., τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις και τους αλληλασφαλιστικούς συνεταιρισμούς ή τις ενώσεις τους.

Η διάταξη θέτει και μια σημαντική παράμετρο, τη διαφοροποίηση της επιδότησης ανάλογα με τον ασφαλιζόμενο κίνδυνο, τη γεωγραφική περιοχή που βρίσκεται η εκμετάλλευση, το ύψος του εισοδήματος, του ασφαλιζόμενου προσώπου, το είδος της καλλιέργειας ή της εκτροφής και το χαρακτηρισμό του ως αγρότη ή κατόχου γεωργικής εκμετάλλευσης. Η επιδότηση μπορεί επίσης να διαφοροποιείται μεταξύ φυσικών και νομικών ασφαλιζόμενων προσώπων.

Η αγροτική παραγωγή περιλαμβάνει ένα ευρύτατο φάσμα δραστηριοτήτων, από τη ζωική και τη φυτική παραγωγή μέχρι και την αποθήκευση και μεταφορά των αγροτικών προϊόντων, που μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο ασφάλισης. Στις καλύψεις του αγροτικού τομέα περιλαμβάνονται οι ακόλουθες:

- Ασφάλιση ζωικού κεφαλαίου για κτηνοτροφικές και πτηνοτροφικές μονάδες

- Ασφάλιση φυτικού κεφαλαίου, όπως φυτά και καρποί δένδρων, που καλλιεργούνται σε ακάλυπτες εκτάσεις από χαλαζόπτωση και φωτιά για κινδύνους θανάτου

- Ασφάλιση θερμοκηπίων που καλύπτει: α) ζημιές από φωτιά, σεισμό, κλοπή και άλλους κινδύνους σε εγκαταστάσεις στη στεριά,

β) το μηχανολογικό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό και γ) το σύνολο της κατασκευής του θερμοκηπίου
ασφάλιση αποθήκευσης αγροτικών προϊόντων. Η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει ειδικά προγράμματα για τα αποθηκευμένα προϊόντα, σε κλειστούς ή ανοικτούς χώρους.

- Ασφάλισης αλιευτικών σκαφών, δηλαδή προγράμματα για την ασφάλιση επαγγελματικών σκαφών που χρησιμοποιούνται για αλιεία. Οι καλύψεις χωρίζονται σε κινδύνους που αφορούν: Α) θαλάσσιους κινδύνους, όπως πρόσκρουση, σύγκρουση, προσάραξη, βύθιση, κινδύνους πειρατείας κ.λπ., που θα προκαλέσουν ολική ή μερική απώλεια του σκάφους, Β) τυχαίους κινδύνους, όπως φωτιά, κεραυνό, έκρηξη, σεισμό, κλοπή κ.λπ. και γ) ειδικούς κινδύνους, όπως κίνδυνοι πολέμου και απεργιών, κίνδυνοι κατά την περίοδο ελλιμενισμού ή παροπλισμού του σκάφους, κίνδυνοι για το χρονικό διάστημα παραμονής του σκάφους σε ναυπηγείο, είτε για την κατασκευή είτε για την επισκευή του, κ.λπ.

- Ασφάλιση μεταφερομένων εμπορευμάτων. Υπάρχουν ειδικά προγράμματα για τη μεταφορά νωπών αγροτικών προϊόντων και ανθέων (με κοινά μεταφορικά μέσα ή σε κλιματιζόμενους θαλάμους), ζωντανών ζώων, γόνων, κατεψυγμένων τροφίμων κ.λπ.

- Ασφάλιση γεωργικών μηχανημάτων. Η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει τις ειδικές καλύψεις που απαιτούνται για τα γεωργικά μηχανήματα (σκαπτικά μηχανήματα, θεριζοαλωνιστικές μηχανές, γεωργικούς ελκυστήρες, μηχανές σύνθλιψης καρπών κ.λπ.), που επεκτείνονται και σε αστικές ευθύνες από τη χρήση τους ως εργαλείων κ.λπ.

Μιχάλης Μαστροπέρρος
Προϊστάμενος της Διεύθυνσης του Κλάδου Αγροτικών Ασφαλίσεων, Αγροτική Ασφαλιστική

Τα διαρθρωτικά προβλήματα, όπως αυτά αποτυπώνονται από τον πολυκερματισμό της γεωργικής γης, την οργάνωση της κτηνοτροφίας σε οικογενειακή κυρίως βάση, την υπερβολική ιδιοκτησία παραγωγικών μέσων και χρήση γεωργικών εφοδίων, οδήγησαν στην υπερχρέωση στις τράπεζες και επομένως, στη μειωμένη παραγωγικότητα, αλλά και την ανταγωνιστικότητα του αγροτικού τομέα.

H κρατική (ασφαλιστική) παρέμβαση μέσω του ΕΛ.Γ.Α. (Ελληνικές Γεωργικές Ασφαλίσεις), ΠΣΕΑ (Πολιτική Σχεδιασμού Έκτακτης Ανάγκης), ΚΟΕ (Κρατικές Οικονομικές Ενισχύσεις) και άλλων μηχανισμών ενίσχυσης της Ε.Ε., οδήγησαν στη συρρίκνωση και την εγκατάλειψη κάθε παραγωγικής προσπάθειας και την αντικατάσταση της αγροτικής δραστηριότητας με εισαγωγές αντί του εκσυγχρονισμού και της ανασυγκρότησης του αγροτικού τομέα.

Η αδυναμία του ΕΛ.Γ.Α. να συλλέξει από όλους τους χρήστες των υπηρεσιών του τους απαραίτητους πόρους για τη χρηματοδότηση των προγραμμάτων του, τον οδήγησε στο να επικεντρωθεί κυρίως στις οργανωμένες επιχειρήσεις. Αυτές αντέδρασαν και πέτυχαν την εξαίρεσή από την υποχρεωτική ασφάλισή τους στον Ε.Λ.ΓΑ. Αρκετές από τις επιχειρήσεις αυτής της κατηγορίας, όπως πτηνοτροφικές, βοοτροφικές, χοιροτροφικές, αλλά και θερμοκηπιακές μονάδες, έχουν πλέον επιλέξει την ιδιωτική ασφάλιση.

Ειδικά οι ιχθυοκαλλιέργειες, δραστηριότητα που εμφανίστηκε στη χώρα μας τη δεκαετία του ‘80 και που ποτέ δεν αποτέλεσε αντικείμενο δράσης του ΕΛ.ΓΑ., έχοντας ανάγκη και από επαρκή χρηματοδότηση, προέτρεψε τις ασφαλιστικές εταιρείες στο να ασχοληθούν με τη νέα αυτή δραστηριότητα. Η Αγροτική Ασφαλιστική αντί να αντιγράψει υπάρχοντα ασφαλιστήρια από το εξωτερικό, σχεδίασε ολοκληρωμένα ασφαλιστικά προγράμματα που κάλυπταν όλο το φάσμα της παραγωγικής διαδικασίας για τα ψάρια που αναπτύσσονται στη θάλασσα και τα ποτάμια της χώρας μας. Αυτά τα προγράμματα συνεχώς βελτιώνονται και καλύπτουν πλέον δραστηριότητες Ελλήνων θαλασσοκαλλιεργητών και εκτός Ελλάδας.

Σήμερα η Αγροτική Ασφαλιστική είναι η μοναδική ασφαλιστική εταιρεία στην Ελλάδα που, εκτός των ιχθυοκαλλιεργητικών προγραμμάτων, προσφέρει ολοκληρωμένα προγράμματα ασφάλισης για πτηνοτροφικές, χοιροτροφικές και βοοτροφικές μονάδες, καθώς και για θερμοκήπια. Ασφαλίζει τον πάγιο και μηχανολογικό εξοπλισμό τους, καθώς και το ζωικό κεφάλαιο και τα παραγόμενα προϊόντα του θερμοκηπίου από έναν ευρύ κατάλογο προσφερομένων καλύψεων, για την αντιμετώπιση φυσικών και άλλων κινδύνων.

Η προοπτική ανάπτυξης των αγροτικών ασφαλίσεων εξαρτάται από την ταχύτητα εκσυγχρονισμού των αγροτικών εκμεταλλεύσεων και τη συμμετοχή του κράτους σε κοινή προσπάθεια ασφάλισης, όπως γίνεται σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη. Η ασφαλιστική αντιμετώπιση των ακραίων φυσικών φαινομένων δεν είναι δυνατό να αναληφθεί μόνο από ιδιωτικές επιχειρήσεις. Η επιδότηση του ασφαλίστρου και η αντασφαλιστική προστασία αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για τη διεύρυνση των αγροτικών ασφαλίσεων. 
http://www.agrocapital.gr
Διαβάστε περισσότερα ...

ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΤΕ ΠΑΡΑΘΑΛΑΣΣΙΟ ΑΓΡΟΤΕΜΑΧΙΟ ΑΠΟ 7000€ ΣΤΗ ΝΕΑ ΠΟΤΙΔΑΙΑ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ