28 Οκτ 2012

Το ΚΤΗΜΑ ΠΟΡΤΟ ΚΑΡΡΑΣ κατέκτησε τις ΗΠΑ



Η κυρία Υλιάνα Στέγγου, οινοποιός του Κτήματος μιλά στο Travel Times



Η κυρία Υλιάνα Στέγγου, οινοποιός του Κτήματος Πόρτο Καρράς μιλά στο Travel Times

Απόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, πολιτικός μηχανικός, όπως άλλωστε ο πατέρας και η μητέρα της, ζυμώθηκε με τα μεγάλα έργα που υλοποιούσε η Τεχνική Ολυμπιακή. Δίπλα σε σημαντικούς μηχανικούς εργάστηκε σε σήραγγες, δρόμους, γέφυρες αποκτώντας πλούσια κατασκευαστική εμπειρία. Πριν 11 χρόνια ανέλαβε το Κτήμα Πόρτο Καρράς στη δυτική πλευρά της χερσονήσου Σιθωνίας στη Χαλκιδική. Εκεί όπου ο κατάφυτος Μελίτωνας χαμηλώνει τις πλαγιές του για να σμίξει με τα εκπληκτικά νερά του Τορωναίου κόλπου, η ίδια φροντίζει τον μεγαλύτερο βιολογικό αμπελώνα της χώρας και έναν εκ των μεγαλύτερων της Ευρώπης. Γνωρίζει σπιθαμή  προς σπιθαμή τα 4.800 στρέμματα του αμπελώνα, φροντίζοντας κάθε χρόνο να προσθέτει νέες εκτάσεις σε αυτόν.
«Αν και μηχανικός μπορώ πλέον να σας πω με βεβαιότητα ότι με έχει κερδίσει η ελληνική γη, ο αμπελώνας, τα εκπληκτικά κρασιά του, η οινοποιία και οι άνθρωποι που δίνουν καθημερινά ζωή στο μοναδικό αυτό κτήμα» λέει η κυρία  Υλιάνα Στέγγου. Το κτήμα απορροφά το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειάς της αν και η ίδια έχει εικόνα για όλο το φάσμα του ομίλου επιχειρήσεων Porto Carras Grand Resort : το συγκρότημα, τα ξενοδοχεία, τους συνεδριακούς χώρους, τα spa, το γκολφ, τη μαρίνα, τη Βίλλα Γαλήνη και το καζίνο. Ας παρακολουθήσουμε, όμως, την ενδιαφέρουσα συνομιλία μας με την κυρία Στέγγου, που έγινε λίγο μετά την επίσκεψή της στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, όπου η ίδια υπέγραψε σημαντικές συμφωνίες εξαγωγής οίνων – κυρίως του πασίγνωστου «Λημνιού» και της «Μαλαγουζιάς» – τόσο στην Δυτική όσο και στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ.
-    Λίγοι γνωρίζουν ότι το Κτήμα Πόρτο Καρράς είναι ο μεγαλύτερος βιολογικός αμπελώνας της χώρας
Πράγματι  είναι ο μεγαλύτερος ενιαίος αμπελώνας στην χώρα. Συνολικά είναι 4.800 στρέμματα από τα οποία καλλιεργήσιμα είναι τa 4.500.  Κάθε χρόνο όμως, δίνονται κάποιες εκτάσεις προς καλλιέργεια στον νομό . Στα πλαίσια αυτά φέτος αναμπελώνουμε μια καινούργια έκταση120 στρεμμάτων. Θέλουμε πάντα να έχουμε και νεαρά φυτά στους αμπελώνες διότι σε 3-4 χρόνια μας δίνουν νέο οίνο.  Έτσι, έχουμε τους παλιούς αμπελώνες του Πόρτο Καρράς που είναι 40 χρόνων, αυτούς που είναι 36 χρόνων και τους πολύ νεότερους.  Έχουμε δηλαδή μια διαβάθμιση. Είναι ο μοναδικός τρόπος να διατηρήσουμε ζωντανό αυτόν τον μοναδικό Αμπελώνα.

-    Οι νέοι αμπελώνες τι ποικιλίες έχουν;
Από το 2004 στηρίζουμε βεβαίως τις ελληνικές ποικιλίες. Κι αυτό συνδέεται με την απόφασή μας να τονώσουμε την εξαγωγική μας προσπάθεια η οποία μπορεί να στηριχθεί κυρίως σε αυτές.  Όταν πριν 40 χρόνια σχεδιάστηκε ο αμπελώνας, άνθισε με γαλλικές ποικιλίες. Ήταν η πρώτη φορά που ολοκληρώθηκε συστηματική μελέτη καταλληλότητας ξενικών ποικιλιών στην Ελλάδα.   Σήμερα εστιάζουμε στις ελληνικές ποικιλίες και κυρίως το Λημνιό, τη Μαλαγουζιά και το Ασύρτικο. 
-    Πως θα κρίνατε τις τιμές των προϊόντων σας;
Είναι σαφής η στροφή των οινοκαταναλωτών στα φθηνότερα κρασιά ή και στο χύμα. Τα φθηνά κρασιά, υπήρχαν πάντα στην αγορά και πριν από την οικονομική κρίση, απλά, οι καταναλωτές δεν τα προτιμούσαν καθώς είχαν την δυνατότητα να επιλέξουν ανώτερης ποιότητας κρασιά και πιο ακριβά.  Βεβαίως σαν κτήμα, δεν έχουμε την φιλοσοφία μαζικού προϊόντος. Ξέρετε στο κτήμα τα πάντα γίνονται χειρωνακτικά και αυτό έχει την απήχησή του στο κόστος του προϊόντος Αν και ακόμα τα λειτουργικά μας κόστη παραμένουν πολύ υψηλά, σήμερα ακολουθούμε τα νέα δεδομένα για φιλικότερες τιμές παντού, προσφέροντας με παροχές στον τελικό καταναλωτή υψηλής ποιότητας κρασιά σε προσιτή τιμή, όπως είναι το «Λημνιό» αλλά και το «Blanc de Blancs» από Αθήρι και Ασύρτικο, κρασιά που φέρουν τον τίτλο «Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης Πλαγιές Μελίτωνα». Ο σεβασμός μας προς τον καταναλωτή φαίνεται και από την εξαιρετική σχέση ποιότητας-τιμής που έχει το νέο μας πολυβραβευμένο ερυθρό «Magnus Bacatta» , το διαχρονικό Chateau αλλά και η Μαλαγουζιά.

-    Ποια είναι η δυναμικότητα του οινοποιείου σας;
Εξαρτάται από την χρονιά: από 800.000 έως 1.000.000 φιάλες. Αν είναι καλή η χρονιά και δεν έχουμε ξηρασία. Φέτος είχαμε πολύ ποιοτικά κρασιά λόγω του καιρού.
-    Πως εμφανίζονται οι εξαγωγικές σας επιδόσεις;
Oι εξαγωγές είναι το μεγάλο στοίχημα. Μόνο μέσω αυτών μπορούμε να ανακτήσουμε τις απώλειες από την εγχώρια αγορά.  Οι εξαγωγές μας βρίσκονται σε άνοδο από την αρχή της ελληνικής κρίσης καθώς λόγω της ύφεσης στην εγχώρια αγορά επικεντρωθήκαμε στις εξαγωγές. Η στρατηγική αυτή έχει αποδώσει καρπούς καθώς πριν μερικά χρόνια οι εξαγωγές μας αντιπροσώπευαν το 15% του κύκλου εργασιών της εταιρείας. Αυτή τη στιγμή έχουμε φτάσει στο 30%. Ο στόχος μας είναι να φτάσουμε στο 60% των πωλήσεών μας.
-    Ποιες αγορές εμφανίζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον;
Είμαστε πολύ καλά στην Αμερική, τόσο στην Ανατολική όσο και στην Δυτική Ακτή. Μας  βρίσκει κανείς από τη Νέα Υόρκη ως την Καλιφόρνια. Το «Λημνιό» στην κυριολεξία σαρώνει στην Αμερική. Θα το βρείτε στα καλύτερα εστιατόρια και στα σημαντικότερα εξειδικευμένα περιοδικά. Δεν έχουμε αλλάξει την ονομασία του. Στο Σαν Φρανσίσκο, στο «Kokkari» που είναι από τα καλύτερα εστιατόρια της πόλης – το επισκέπτονται οι πιο διάσημοι ηθοποιοί -  το «Λημνιό» είναι πρώτο στη λίστα. Στόχος μας δεν είναι μόνον η ελληνική κοινότητα αλλά και η μεγάλη δεξαμενή των Αμερικανών καταναλωτών.
Στις ΗΠΑ αλλά και σε άλλες χώρες που έχουν αποκτήσει οινική κουλτούρα, οι άνθρωποι αναζητούν νέα κρασιά από άλλες χώρες.  Και πρέπει να σας πω ότι την αγορά των ΗΠΑ προσπαθούμε να την ανοίξουμε από το 2001. Πάντα  πίστευα ότι η Αμερική είναι μια τεράστια χώρα που μπορεί και έχει τη δυνατότητα να απορροφήσει μεγάλες ποσότητες κρασιών από την Ελλάδα. Σε αυτή λοιπόν την αγορά εστιάζουμε αρκετά.  Προσπάθειες βέβαια γίνονται και στις αναδυόμενες αγορές, όπως αυτές της Κίνας και της Ινδίας.
-    Την ρώσικη αγορά πως την βλέπετε;
Πολύ δύσκολη. Η Ρωσία είναι μια τεράστια αγορά και ταυτόχρονα εξαιρετικά δαπανηρή. Πρέπει κανείς να επενδύσει απίστευτα ποσά για να διεισδύσει σε αυτή την αγορά.
-    Η γερμανική;
Η Γερμανία αποτελεί το 43% των ελληνικών εξαγωγών κρασιού διεθνώς, γεγονός που σημαίνει ότι η Γερμανία είναι με διαφορά η πρώτη εξαγωγική αγορά. Η συντριπτική πλειοψηφία δυστυχώς αποτελείται από Ημίγλυκο και Ρετσίνα.  Χρειάζεται και εδώ σωστή τιμολογιακή πολιτική, «έντιμα» προϊόντα, ορθολογική διανομή, επαγγελματική και καταναλωτική ενημερωτική διαφήμιση και πάνω από όλα ενιαία εθνική παρουσία για να γνωστοποιήσουμε την ποιότητα του ελληνικού οίνου.
-    Στην εξαγωγική σας προσπάθεια έχετε συνοδοιπόρους;
Καταβάλλεται στοχευμένη και σημαντική προσπάθεια για την προώθηση και προβολή του ελληνικού κρασιού.   Η Κοινή Οργάνωση Αγοράς – η ΚΟΑ - έδωσε τη δυνατότητα σε πολλούς έλληνες οινοπαραγωγούς που είχαν εξαγωγική δραστηριότητα να συνεργαστούν με σκοπό να διευρύνουν την παρουσία τους σε ξένες αγορές σε αγορές τρίτων χωρών, με ένα εθνικό πρόγραμμα μάρκετινγκ του κρασιού, ύψους € 7 εκατομμυρίων που χρηματοδοτείται από την ΕΕ που εφαρμόζεται για τέταρτη χρονιά στη χώρα μας. Αυτή είναι ίσως η πρώτη φορά που το σύνολο του κλάδου έχει συνεργαστεί τόσο αποτελεσματικά – και όχι μόνο με τη χρηματοδότηση της ΕΕ, αλλά και με ίδια κεφάλαια των οινοποιείων.
Και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ήδη μετά την έκδοση υπουργικών αποφάσεων ένταξης στο πρόγραμμα Ιδιωτικών και Συνεταιριστικών Οινοποιητικών Επιχειρήσεων καθώς και Ομάδες αυτών, προχωρά στην υπογραφή συμβάσεων με τους δικαιούχους, προκειμένου να ξεκινήσει η υλοποίηση νέων δράσεων στις τρίτες χώρες, όπως οι ΗΠΑ, η Ρωσία, η Κίνα, ο Καναδάς και η Ελβετία.

-    Ποιους θεωρείτε τους καλύτερους πρεσβευτές του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό;
Αναμφισβήτητα το Ασύρτικο θεωρείται ένας από τους καλύτερους πρεσβευτές. Καλλιεργείται σε όλες τις περιοχές της Ελλάδος με διαφορετικές εκφάνσεις. Το Ασύρτικο στο Πόρτο Καρράς έχει πιο ευχάριστο και φρουτώδη χαρακτήρα.  Ένας άλλος σημαντικός πρεσβευτής είναι η Μαλαγουζιά, με προοπτικές διεθνούς καριέρας που μας δίνει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στην αγορά. Η Μαλαγουζιά του Πόρτο Καρράς είναι ένα κρασί που εκπροσωπεί επάξια την Ελλάδα στο εξωτερικό. Μια ποικιλία  σχεδόν εξαφανισμένη, που αναβίωσε στο Κτήμα Πόρτο Καρράς όπου αναγνωρίστηκαν μετά από πειραματικές φυτεύσεις και μικροοινοποιήσεις οι δυνατότητες της για την παραγωγή εξαιρετικά ποιοτικών και ισορροπημένων οίνων με υψηλό αρωματικό δυναμικό.  Ουσιαστικός στόχος θα πρέπει να είναι η αξιοποίηση και η ανάδειξη των γηγενών ποικιλιών και η δημιουργία κρασιών με χαρακτήρα Ελληνικό. Με αυτό τον τρόπο θα ξεχωρίσουν τα Ελληνικά κρασιά στην παγκόσμια αγορά.

Ένα όνομα όμως που έχει μεγαλύτερη ιστορική σημασία είναι το «Λημνιό» το οποίο αναφέρεται και από τον Αριστοτέλη…
Πράγματι το «Λημνιό» θα μπορούσε να γίνει ο καλύτερος πρεσβευτής των κρασιών της Βορείου Ελλάδος και όχι μόνο. Είναι μια ιδιαίτερη ποικιλία που προέρχεται από τη Λήμνο και απαντάται στη Βορειοανατολική Ελλάδα και κυρίως στην Χαλκιδική. Το Λημνιό αναφέρεται από τον Ησίοδο και τον Αριστοτέλη ότι καλλιεργείτο στην αρχαία Ελλάδα  ως «λημνία ἄμπελος» τον 4ο αιώνα π.χ. αλλά και από τον από τον Αριστοφάνη στην κωμωδία του «Ειρήνη».  Το Λημνιό του Κτήματος αποτελεί μία από τις καλύτερες εκφράσεις αυτή της ποικιλίας, συμμετέχει δε στο εξαιρετικό χαρμάνι του μεγάλου ερυθρού μας, Château Porto Carras, με τις μπορντωλέζικες ποικιλίες, δίνοντάς τη δική μας εκδοχή στα ποιοτικά ερυθρά παλαίωσης.

-    Στη πραγματικότητα, οι εξαγωγικές προσπάθειες βοηθούν στην προβολή του brand name Greece.…
Βεβαίως. Στο  rebranding της Ελλάδας οφείλουν να λάβουν μέρος όλοι: εξαγωγείς, τουριστικές επιχειρήσεις, πολιτεία, απλοί πολίτες. Όλοι αυτοί όμως πρέπει να κινούνται σε μία ενιαία λογική όχι διασπασμένα. Και μπορούμε να επανασυνδέσουμε την λέξη Greece  με την ποιότητα, την ασφάλεια, την τάξη, την φιλοξενία και όλα τα ευγενή στοιχεία που χαρακτήριζαν την πορεία μας ως έθνος.
-    Σε ποιους άλλους τομείς – πέραν των οίνων εστιάζεται η παραγωγική και η εξαγωγική σας δραστηριότητα;
Το Κτήμα Πόρτο Καρράς διαθέτει 4.500 στρέμματα βιολογικού ελαιώνα. Ως πρόσφατα το ελαιόλαδο που παράγονταν στον ελαιώνα καταναλώνονταν  στο ξενοδοχειακό συγκρότημα. Αποφασίσαμε όμως να το εμφιαλώσουμε και να το εξάγουμε με την επωνυμία «Κτήμα Πόρτο Καρράς». Μέσα στο ξενοδοχείο διαθέτουμε κάποια προϊόντα όπως βιολογικές ελιές, μαρμελάδες, σαπούνι, ξύδι.
Ταυτοχρόνως είμαστε και αποσταγματοποιοί παράγοντας το δικό μας τσίπουρο ενώ υλοποιούμε και άλλα σχέδια δραστηριοποίησης σε παρεμφερείς τομείς. Επίσης είμαστε οξοποιοί ενώ ταυτόχρονα παράγουμε και άλλα τοπικά προϊόντα τα οποία και προωθούμε σε καταστήματα  delicatessen τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
-    Δώστε  μας μια εικόνα από την πορεία του ξενοδοχειακού συγκροτήματος Porto Carras Grand Resort
Οι δραστηριότητές μας στον ξενοδοχειακό τομέα αποτελούν επίσης μια πηγή αισιοδοξίας. Και γι αυτό συνεχίζουμε να κάνουμε επενδύσεις σε αυτό τον τομέα. Στην κατεύθυνση αυτή συνεχίζουμε να εκσυγχρονίζουμε το ξενοδοχείο, ασχολούμαστε συνέχεια με την πράσινη ενέργεια και τον πράσινο τουρισμό.
Ιδιαίτερη προσοχή δείχνουμε επίσης στο village club όπου υπάρχουν μικρά διαμερίσματα της τάξεως των 40,50,60 κ.λ.π.  τετραγωνικών μέτρων. Τα διαμερίσματα αυτά  πωλούνται . Έτσι, κάποιος μπορεί να έχει ένα μικρό εξοχικό μέσα στο Πόρτο Καρράς του οποίου μάλιστα την φροντίδα μπορεί να την αναθέσει σε εμάς.
Ανοίγουμε  επίσης το κεφάλαιο που λέγεται οινο-τουρισμός. Ξέρετε υπάρχει μια κατηγορία  επισκεπτών που θέλει να έρθει μόνο για αυτό το πράγμα. Θέλει να δει τον τρύγο, να πιει, να δει τους γειτονικούς αμπελώνες. Είναι τουρίστες που επισκέπτονται διάφορες οινοπαραγωγικές περιοχές στη Γαλλία, την Ιταλία. Αυτή την κατηγορία των τουριστών επιχειρούμε να προσελκύσουμε και στη Χαλκιδική.
Παράλληλα ανοίγουμε τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως ο θρησκευτικός τουρισμός. Ας μην ξεχνάμε ότι δίπλα μας – μία ώρα απόσταση - είναι το Άγιο Όρος. Ανοίγουμε τον περιπατητικό τουρισμό μέσω εκπληκτικών διαδρομών με πολύ ενδιαφέροντα μονοπάτια μοναδικά.
Θα ήταν ευχής έργο εάν η Πολιτεία μας έδινε το πράσινο φως για την υλοποίηση ενός επενδυτικού σχεδίου που τόσο έχει ανάγκη η περιοχή και που θα έκανε ελκυστικότερο το τουριστικό προϊόν της Χαλκιδικής. Γίνεται λόγος για τα δύο ορεινά γκολφ που από πλευράς μας είμαστε έτοιμοι να υλοποιήσουμε.
Θα ήθελα επίσης να αναφέρω ότι το Porto Carras Grand Resort διαθέτει 26 αυτόνομες ανεξάρτητες ιδιωτικές παραλίες όπου κανείς μπορεί να είναι μόνος του όπως στον πιο εξωτικό προορισμό της ανατολής.

-    Κάτι που είναι ελάχιστα γνωστό είναι η παρουσία της Villa Galini  όπου έχουν φιλοξενηθεί ορισμένες από τις σημαντικότερες διεθνείς προσωπικότητες;

Πρόκειται για ένα πραγματικό κόσμημα. Είναι σε μια μοναδική τοποθεσία. Με θέα στον κατάφυτο Μελίτωνα από τη μια μεριά και το Αιγαίο από την άλλη όταν οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν ο επισκέπτης ατενίζει όλη την Κασσάνδρα και τη Σιθωνία ενώ στο βάθος μπορεί να διακρίνει ακόμα και τις Βόρειες Σποράδες.  Η Βίλα χτίστηκε στο διάστημα 1970-1974 σε σχέδια του γνωστού αρχιτέκτονα της μεταπολεμικής περιόδου Κώστα Καψαμπέλη και αποτελεί ένα θαυμάσιο δείγμα μοναστηριακής αρχιτεκτονικής.
Στη Βίλα Γαλήνη έχουν φιλοξενηθεί διάσημες προσωπικότητες της τέχνης, των γραμμάτων και της πολιτικής απ΄ όλο τον κόσμο. Η Μελίνα Μερκούρη, ο Σαλβατόρ Νταλί, ο Ζισκάρ ντ΄Εστέν, ο Φρανσουά Μιτεράν, ο Χανς Ντήντριχ Γκένσερ και πολλοί άλλοι έχουν μείνει σ΄αυτό το στολίδι της Χαλκιδικής και φυσικά όλοι τους δοκίμασαν και έγιναν φανατικοί φίλοι των υπέροχων κρασιών του Κτήματος. 



http://www.traveltimes.gr



ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΤΕ ΠΑΡΑΘΑΛΑΣΣΙΟ ΑΓΡΟΤΕΜΑΧΙΟ ΑΠΟ 7000€ ΣΤΗ ΝΕΑ ΠΟΤΙΔΑΙΑ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ