1 . ΟΔΗΓΗΣΗ
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ 4Χ4
ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
1)ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΜΕΝΟΙ ΝΑ ΕΜΠΛΕΚΕΤΕ ΤΗΝ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ ΠΡΙΝ ΚΟΛΛΗΣΕΤΕ ΑΛΛΙΩΣ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΝΑ ΠΗΔΑΤΕ ΑΠΟ ΓΚΡΕΜΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΝΑ ΦΩΝΑΖΕΤΕ ΒΟΗΘΕΙΑ.
2)ΝΑ ΕΛΕΓΧΕΤΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΕΞΟΡΜΗΣΗ.ΜΗΝ ΑΓΝΟΗΤΕ ΤΗ ΦΘΟΡΑ ΤΟΥΣ ΔΙΟΤΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ ΤΟΥ ΜΕΡΦΙ ΘΑ ΠΑΡΑΔΩΣΟΥΝ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΣΤΙΓΜΗ .
3)ΜΗΝ ΚΙΝΗΣΤΕ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΟΤΑΝ ΕΙΣΤΕ ΕΚΤΟΣ ΔΡΟΜΟΥ ΔΙΟΤΙ ΣΕ ΕΝΑ ΕΜΠΟΔΙΟ ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΟΛΑΒΕΤΕ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΤΕ ΕΓΚΑΙΡΩΣ.
4)ΜΗΝ ΣΤΡΙΒΕΤΕ ΤΟΥΣ ΤΡΟΧΟΥΣ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΟΤΑΝ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑΜΑΤΗΜΕΝΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΦΑΙΝΕΤΕ ΕΥΚΟΛΟ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΗΘΗΣΗ ΑΛΛΑ ΜΠΟΡΕΙ ΕΥΚΟΛΑ ΝΑ ΣΠΑΣΕΙ ΕΝΑ ΑΚΡΟΜΠΑΡΟ.
5)ΜΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΤΕ ΤΟ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ ΟΣΟ ΤΟΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΤΕ ΣΤΗΝ ΑΣΦΑΛΤΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕΙ ΥΠΕΡΘΕΡΜΑΝΣΗ.
6)ΜΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΗΤΕ ΤΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ ΣΑΣ ΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΟΡΕΣ ΚΑΝΕΙ ΛΑΘΟΣ.
7)ΜΗΝ ΠΕΡΝΑΤΕ ΤΑ ΕΜΠΟΔΙΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΤΡΟΧΟΥΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΤΥΠΗΣΕΙ Η ΚΟΙΛΙΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ.ΤΑ ΠΕΡΝΑΜΕ ΠΑΝΤΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΡΟΧΟΥΣ.
8)ΜΗΝ ΚΙΝΗΣΤΕ ΕΝΤΟΣ ΥΔΑΤΙΝΟΥ ΕΜΠΟΔΙΟΥ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ.ΔΕΝ ΣΑΣ ΚΥΝΗΓΑΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΜΕΙΩΣΤΕ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΩΣΤΕ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΑ ΕΜΠΟΔΙΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΜΦΑΝΙΣΤΟΥΝ
9)ΜΗΝ ΒΓΑΖΕΤΕ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΑΣ ΦΑΙΝΕΤΕ ΟΤΙ ΒΛΕΠΕΤΕ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΑΝ ΚΑΤΙ ΠΑΕΙ ΣΤΡΑΒΑ
10)ΜΗΝ ΚΡΑΤΑΤΕ ΤΟ ΤΙΜΟΝΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΝΤΙΧΕΙΡΕΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΣΠΑΣΙΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΝΤΙΧΕΙΡΑ ΕΑΝ ΠΕΣΕΙ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΣΕ ΜΙΑ ΛΑΚΟΥΒΑ.
ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΛΑΣΠΗ:ΑΝ ΕΙΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ ΟΤΙ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗ ΛΑΣΠΗ ΔΕΝ ΠΑΡΑΜΟΝΕΥΟΥΝ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΕΜΠΛΕΞΤΕ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΚΛΕΙΔΩΣΤΕ ΔΙΑΦΟΡΙΚΑ.ΓΙΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΚΟΝΤΗ 3η Η ΜΑΚΡΙΑ 1η ΣΥΝΗΣΤΩΝΤΕ ΓΙΑ ΠΑΧΙΑ ΛΑΣΠΗ.ΓΙΑ ΜΙΚΡΟΥΣ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ Η ΚΟΝΤΗ 2η ΑΡΚΕΙ.ΟΣΟ ΠΟΙΟ ΜΙΚΡΗ Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΣΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΣΠΙΝΙΑΡΙΣΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΟΣΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ Η ΣΧΕΣΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΕ ΚΡΕΜΑΣΜΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΠΟΥ ΘΑ ΣΑΣ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΕ ΚΑΤΕΒΑΣΜΑ ΣΧΕΣΗΣ ΑΡΑ ΕΛΑΤΤΩΣΗ ΦΟΡΑΣ.ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΠΙΝΙΑΡΙΣΜΑ ΤΟΤΕ ΕΛΑΤΤΩΣΤΕ ΛΙΓΟ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΚΤΗΣΕΤΕ ΠΡΟΣΦΥΣΗ.ΑΝ ΤΟ
ΣΠΙΝΙΑΡΙΣΜΑ ΔΕΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΕΙΣΤΕ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΝΑ ΚΟΛΛΗΣΕΤΕ ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΕΤΕ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΤΕ.ΠΑΡΟΤΙ ΤΟ ΟΧΗΜΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΕΙ ΒΥΘΙΣΤΕΙ ΣΤΗ ΛΑΣΠΗ ΟΠΩΣ ΟΤΑΝ ΘΑ ΠΑΤΑΓΑΤΕ ΓΚΑΖΙ.ΕΝΑΣ ΑΛΛΟ ΤΡΟΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΣΤΡΙΒΟΥΜΕ ΤΟ ΤΙΜΟΝΙ ΔΕΞΙΑ-ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΜΕ ΠΡΟΣΦΥΣΗ.ΣΕ ΛΑΣΠΟΜΕΝΕΣ ΚΑΤΗΦΟΡΕΣ ΑΝ Η ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΟΛΙΣΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟ ΑΥΤΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗΣ ΤΩΝ ΤΡΟΧΩΝ ΤΟ ΤΙΜΟΝΙ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΑΧΡΗΣΤΟ ΦΡΕΝΑΡΟΥΜΕ ΔΥΝΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΤΟΜΑ ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΘΕΙ ΛΑΣΠΗ ΜΠΡΟΣΤΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΡΟΧΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΑΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ ΤΟ ΟΧΗΜΑ.
ΧΙΟΝΙ:
Σε διαδρομή με ελαφρό χιόνι τα ελαστικά σπάνε την κρούστα του χιονιού και έχουν απ'ευθείας πρόσφυση στο έδαφος. Χρησιμοποιείτε μια υψηλή σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων και αποφύγετε τις επιταχύνσεις ή τα απότομα φρεναρίσματα.
Σε διαδρομές με πολύ χιόνι αποφύγετε να δώσετε πολλές στροφές στον κινητήρα, χρησιμοποιείστε μια χαμηλή σχέση και προχωρήστε με χαμηλή ταχύτητα. Αυτό θα βοηθήσει τα ελαστικά να έχουν πρόσφυση στο χιόνι, αντί να γλιστρούν. Σε πολύ δυσμενείς συνθήκες θα ήταν σκόπιμο να βάλετε αλυσίδες.
Στον δρόμο διατηρείτε την κανονική πίεση ελαστικών. Σε δυσμενείς συνθήκες, μειώστε τη πίεση για να ενισχύσετε την ελκτική ικανότητα.
Όταν έχει κανείς να περάσει νερά είναι σημαντικό τα ηλεκτρικά μέρη να είναι καλά προστατευμένα. Μια καλή ιδέα είναι να περάσουμε γράσο (με βάση τη σιλικόλη) τα ευάλωτα μέρη. Είναι απολύτως αναγκαίο στην εισαγωγή αέρος να ΜΗΝ μπεί νερό. Η είσοδος νερού στον κινητήρα και στον ακροδέκτη επιφέρει σοβαρές βλάβες. Προτού επιχειρήσετε πέρασμα σε ποτάμι είναι σημαντικό να επιθεωρήσετε την διαδρομή.
Να γνωρίζετε:
• Tο γρήγορο ρεύμα του ποταμού είναι ένδειξη ότι το νερό δεν είναι λασπώδες. Αργό ρεύμα δείχνει την ύπαρξη μαλακιάς και βαθειάς λάσπης.
• Ελέγχετε το βάθος του νερού και την παρουσία λάσπης με ένα ξύλο ή κάτι παρόμοιο. Βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχουν λακκούβες ή μεγάλες πέτρες που μπορεί να εμποδίσουν το πέρασμα.
• Παρατηρείστε προσεκτικά την είσοδο και την έξοδο που διαλέξατε. Λάβετε υπ'όψη ότι στην έξοδο η ταχύτητα θα είναι χαμηλή. Καθώς μπαίνετε στο νερό χρησιμοποιείστε την δευτέρα. Αν δημιουργείται ένα κύμα, αυτό σημαίνει ότι το νερό μπροστά από το όχημα είναι βαθύ και περνώντας αρκετά γρήγορα, το κύμα θα "σπάσει" στο καπό του οχήματος και δεν θα περάσει στον κινητήρα.
• Αφού πια βγείτε από το νερό, προχωρήστε πάντοτε με το ποδόφρενο πατημένο ελαφρά, προκειμένου να αποκατασταθεί η αποτελεσματικότητα της πέδησης. Μετά ελέγξτε εάν το ψυγείο του κινητήρα είναι απαλλαγμένο από λάσπη ή φύλλα και σιγουρευτείτε ότι τα ελαστικά δεν έχουν υποστεί βλάβη.
Στο πέρασμα διατηρούμε τη κανονική πίεση ελαστικών, αφού δεν έχουμε τη δυνατότητα να διακρίνουμε τα εμπόδια στη διαδρομή αφού είναι καλυμένα από το νερό.
1)ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΜΕΝΟΙ ΝΑ ΕΜΠΛΕΚΕΤΕ ΤΗΝ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ ΠΡΙΝ ΚΟΛΛΗΣΕΤΕ ΑΛΛΙΩΣ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΝΑ ΠΗΔΑΤΕ ΑΠΟ ΓΚΡΕΜΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΝΑ ΦΩΝΑΖΕΤΕ ΒΟΗΘΕΙΑ.
2)ΝΑ ΕΛΕΓΧΕΤΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΕΞΟΡΜΗΣΗ.ΜΗΝ ΑΓΝΟΗΤΕ ΤΗ ΦΘΟΡΑ ΤΟΥΣ ΔΙΟΤΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ ΤΟΥ ΜΕΡΦΙ ΘΑ ΠΑΡΑΔΩΣΟΥΝ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΣΤΙΓΜΗ .
3)ΜΗΝ ΚΙΝΗΣΤΕ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΟΤΑΝ ΕΙΣΤΕ ΕΚΤΟΣ ΔΡΟΜΟΥ ΔΙΟΤΙ ΣΕ ΕΝΑ ΕΜΠΟΔΙΟ ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΟΛΑΒΕΤΕ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΤΕ ΕΓΚΑΙΡΩΣ.
4)ΜΗΝ ΣΤΡΙΒΕΤΕ ΤΟΥΣ ΤΡΟΧΟΥΣ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΟΤΑΝ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑΜΑΤΗΜΕΝΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΦΑΙΝΕΤΕ ΕΥΚΟΛΟ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΗΘΗΣΗ ΑΛΛΑ ΜΠΟΡΕΙ ΕΥΚΟΛΑ ΝΑ ΣΠΑΣΕΙ ΕΝΑ ΑΚΡΟΜΠΑΡΟ.
5)ΜΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΤΕ ΤΟ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ ΟΣΟ ΤΟΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΤΕ ΣΤΗΝ ΑΣΦΑΛΤΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕΙ ΥΠΕΡΘΕΡΜΑΝΣΗ.
6)ΜΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΗΤΕ ΤΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ ΣΑΣ ΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΟΡΕΣ ΚΑΝΕΙ ΛΑΘΟΣ.
7)ΜΗΝ ΠΕΡΝΑΤΕ ΤΑ ΕΜΠΟΔΙΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΤΡΟΧΟΥΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΤΥΠΗΣΕΙ Η ΚΟΙΛΙΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ.ΤΑ ΠΕΡΝΑΜΕ ΠΑΝΤΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΡΟΧΟΥΣ.
8)ΜΗΝ ΚΙΝΗΣΤΕ ΕΝΤΟΣ ΥΔΑΤΙΝΟΥ ΕΜΠΟΔΙΟΥ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ.ΔΕΝ ΣΑΣ ΚΥΝΗΓΑΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΜΕΙΩΣΤΕ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΩΣΤΕ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΑ ΕΜΠΟΔΙΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΜΦΑΝΙΣΤΟΥΝ
9)ΜΗΝ ΒΓΑΖΕΤΕ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΑΣ ΦΑΙΝΕΤΕ ΟΤΙ ΒΛΕΠΕΤΕ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΑΝ ΚΑΤΙ ΠΑΕΙ ΣΤΡΑΒΑ
10)ΜΗΝ ΚΡΑΤΑΤΕ ΤΟ ΤΙΜΟΝΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΝΤΙΧΕΙΡΕΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΣΠΑΣΙΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΝΤΙΧΕΙΡΑ ΕΑΝ ΠΕΣΕΙ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΣΕ ΜΙΑ ΛΑΚΟΥΒΑ.
ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΛΑΣΠΗ:ΑΝ ΕΙΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ ΟΤΙ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗ ΛΑΣΠΗ ΔΕΝ ΠΑΡΑΜΟΝΕΥΟΥΝ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΕΜΠΛΕΞΤΕ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΚΛΕΙΔΩΣΤΕ ΔΙΑΦΟΡΙΚΑ.ΓΙΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΚΟΝΤΗ 3η Η ΜΑΚΡΙΑ 1η ΣΥΝΗΣΤΩΝΤΕ ΓΙΑ ΠΑΧΙΑ ΛΑΣΠΗ.ΓΙΑ ΜΙΚΡΟΥΣ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ Η ΚΟΝΤΗ 2η ΑΡΚΕΙ.ΟΣΟ ΠΟΙΟ ΜΙΚΡΗ Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΣΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΣΠΙΝΙΑΡΙΣΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΟΣΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ Η ΣΧΕΣΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΕ ΚΡΕΜΑΣΜΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΠΟΥ ΘΑ ΣΑΣ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΕ ΚΑΤΕΒΑΣΜΑ ΣΧΕΣΗΣ ΑΡΑ ΕΛΑΤΤΩΣΗ ΦΟΡΑΣ.ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΠΙΝΙΑΡΙΣΜΑ ΤΟΤΕ ΕΛΑΤΤΩΣΤΕ ΛΙΓΟ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΚΤΗΣΕΤΕ ΠΡΟΣΦΥΣΗ.ΑΝ ΤΟ
ΣΠΙΝΙΑΡΙΣΜΑ ΔΕΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΕΙΣΤΕ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΝΑ ΚΟΛΛΗΣΕΤΕ ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΕΤΕ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΤΕ.ΠΑΡΟΤΙ ΤΟ ΟΧΗΜΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΕΙ ΒΥΘΙΣΤΕΙ ΣΤΗ ΛΑΣΠΗ ΟΠΩΣ ΟΤΑΝ ΘΑ ΠΑΤΑΓΑΤΕ ΓΚΑΖΙ.ΕΝΑΣ ΑΛΛΟ ΤΡΟΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΣΤΡΙΒΟΥΜΕ ΤΟ ΤΙΜΟΝΙ ΔΕΞΙΑ-ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΜΕ ΠΡΟΣΦΥΣΗ.ΣΕ ΛΑΣΠΟΜΕΝΕΣ ΚΑΤΗΦΟΡΕΣ ΑΝ Η ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΟΛΙΣΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟ ΑΥΤΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗΣ ΤΩΝ ΤΡΟΧΩΝ ΤΟ ΤΙΜΟΝΙ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΑΧΡΗΣΤΟ ΦΡΕΝΑΡΟΥΜΕ ΔΥΝΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΤΟΜΑ ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΘΕΙ ΛΑΣΠΗ ΜΠΡΟΣΤΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΡΟΧΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΑΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ ΤΟ ΟΧΗΜΑ.
ΧΙΟΝΙ:
Σε διαδρομή με ελαφρό χιόνι τα ελαστικά σπάνε την κρούστα του χιονιού και έχουν απ'ευθείας πρόσφυση στο έδαφος. Χρησιμοποιείτε μια υψηλή σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων και αποφύγετε τις επιταχύνσεις ή τα απότομα φρεναρίσματα.
Σε διαδρομές με πολύ χιόνι αποφύγετε να δώσετε πολλές στροφές στον κινητήρα, χρησιμοποιείστε μια χαμηλή σχέση και προχωρήστε με χαμηλή ταχύτητα. Αυτό θα βοηθήσει τα ελαστικά να έχουν πρόσφυση στο χιόνι, αντί να γλιστρούν. Σε πολύ δυσμενείς συνθήκες θα ήταν σκόπιμο να βάλετε αλυσίδες.
Στον δρόμο διατηρείτε την κανονική πίεση ελαστικών. Σε δυσμενείς συνθήκες, μειώστε τη πίεση για να ενισχύσετε την ελκτική ικανότητα.
ΠΕΡΑΣΜΑ ΣΕ ΠΟΤΑΜΙ:
Όταν έχει κανείς να περάσει νερά είναι σημαντικό τα ηλεκτρικά μέρη να είναι καλά προστατευμένα. Μια καλή ιδέα είναι να περάσουμε γράσο (με βάση τη σιλικόλη) τα ευάλωτα μέρη. Είναι απολύτως αναγκαίο στην εισαγωγή αέρος να ΜΗΝ μπεί νερό. Η είσοδος νερού στον κινητήρα και στον ακροδέκτη επιφέρει σοβαρές βλάβες. Προτού επιχειρήσετε πέρασμα σε ποτάμι είναι σημαντικό να επιθεωρήσετε την διαδρομή.
Να γνωρίζετε:
• Tο γρήγορο ρεύμα του ποταμού είναι ένδειξη ότι το νερό δεν είναι λασπώδες. Αργό ρεύμα δείχνει την ύπαρξη μαλακιάς και βαθειάς λάσπης.
• Ελέγχετε το βάθος του νερού και την παρουσία λάσπης με ένα ξύλο ή κάτι παρόμοιο. Βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχουν λακκούβες ή μεγάλες πέτρες που μπορεί να εμποδίσουν το πέρασμα.
• Παρατηρείστε προσεκτικά την είσοδο και την έξοδο που διαλέξατε. Λάβετε υπ'όψη ότι στην έξοδο η ταχύτητα θα είναι χαμηλή. Καθώς μπαίνετε στο νερό χρησιμοποιείστε την δευτέρα. Αν δημιουργείται ένα κύμα, αυτό σημαίνει ότι το νερό μπροστά από το όχημα είναι βαθύ και περνώντας αρκετά γρήγορα, το κύμα θα "σπάσει" στο καπό του οχήματος και δεν θα περάσει στον κινητήρα.
• Αφού πια βγείτε από το νερό, προχωρήστε πάντοτε με το ποδόφρενο πατημένο ελαφρά, προκειμένου να αποκατασταθεί η αποτελεσματικότητα της πέδησης. Μετά ελέγξτε εάν το ψυγείο του κινητήρα είναι απαλλαγμένο από λάσπη ή φύλλα και σιγουρευτείτε ότι τα ελαστικά δεν έχουν υποστεί βλάβη.
Στο πέρασμα διατηρούμε τη κανονική πίεση ελαστικών, αφού δεν έχουμε τη δυνατότητα να διακρίνουμε τα εμπόδια στη διαδρομή αφού είναι καλυμένα από το νερό.
ΑΜΜΟΣ:Η οδηγηση σε αμμο ειναι μια δυσκολο αλλα διασκεδαστικο παιχνιδι πατωντας η ροδες σε ενα αμμολοφο εστω και μικρο μπορει να προκλειθει ανατροπη του οχήματος απο την αποτομη αλλαγη κατεύθυνσης.Για αυτο δεν αυξανουμε ταχυτητα σε αμμοδεις περιοχες μια μακρια σχεση στο κιβωτιο αρκει τις περισσοτερες φορες.Ενα αλλο κολπο το οποιο μπορουμε να χρησιμοποιησουμε στην αμομο ειναι η χαμηλωση της πιεσης των ελαστικων ετσι ωστε να μεγαλωσει το εμβαδο του πελματος που βρισκετε στο εδαφος που εχει ως συνεπεια αυξηση προσφυσης.Μην χρησιμοποιητε φρενα για την ακινητοποιηση του οχηματος διοτι θα σχηματιστουν βουναλακια αμμου μπροστα απο τους τροχους δυσκολευοντας ετσι την επανεκκινηση.Στην αμμο ακουλουθοντας ροδιες οι περισσοτεροι οδηγοι παλευουν να κρατησουν το οχημα στις ροδιές αυτο θα πρεπει να αποφευγετε ακολουθηστε τις ροδιες με απαλες κινησεις του τιμονιου οταν χρειαζεται.Αν θελετε να εγκαταληψετε τις ροδιες κοψτε ταχυτητα στριψτε το τιμονι κοφτα προς την κατευθηνση που θέλετε και επαναφερετε το στην αρχικη του κατασταση αμεσα.Αν αυτο δεν πετυχει δοκιμαστε με οπισθεν.
ΝΕΡΟΦΑΓΩΜΑΤΑ:Για την διασχιση νεροφαγωματων χρησιμοποιηστε σωστη γωνια ετσι ωστε να πεφτει παντα ενας τροχος στο νεροφαγωμα και οι αλλοι να εχουν τη απαιτουμενη προσφυση ακουμπώντας στο εδαφος.
ΑΝΑΒΑΣΗ:Για την αναβαση σε αποτομη ανηφορα-πλαγια σημαδέψτε την κορυφη και κινηθητε καθετα προς αυτη.Κλειδωστε διαφορικα και επιλεξτε κοντη 2η η 3η αν η ροπη επαρκει.Αν οχι επιλεξτε μικροτερη σχεση και ξαναπροσπαθηστε.Εαν δειτε οτι η προσπαθεια ειναι αποτυχημένη σταματηστε το οχημα χρησιμοποιηωντας φρενα για να σβησει ο κινητηρας , επιλεξτε κοντη οπισθεν τα δυο χερια στο τιμονι και οπισθοχωριστε αργα και σταθερα.
ΚΑΤΑΒΑΣΗ:Για την καταβαση επιλεξτε μια κοντη σχεση (1η η 2η) και κατεβειτε αργα αποφυγετε την χρηση φρενων διοτι μπορει να προκαλέσουν ανεξελεγκτη ολισθηση του οχηματος αν το φρενο του κινητηρα δεν αρκει φρεναρετε με δοσεις και απαλα.Εαν δειτε το αυτοκινητο να ολισθενει επιταχυνεται προς την μερια που ολισθενει για να το ξαναβάλετε σε πορεια.(η καταβαση η αναβαση υπο κλιση να ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΑΙ)
2.ΒΑΣΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ:
Η επιβιωση χωριζεται σε δυο κατηγοριες την επιβιωση ψυχαγωγιας και την επιβιωση αναγκης.Στην επιβιωση ψυχαγωγιας θελουμε να προσομοιωσουμε τον ευατο μας σε μια κατασταση η οποια ισχυε πριν πολλα χρονια δηλαδη ο δυνατοτερος και εξυπνοτερος επιβιωνει.Επισης μας φερνει κοντα στη φυση.Η επιβιωση αναγκης ομως ειναι μια αλλη υποθεση καθως στην εξισωση μπαινει ο παραγοντας φοβος.Και αυτο διοτι δεν ειμαστε προετοιμασμενοι για αυτη τη κατασταση και δεν εχουμε τα καταλληλα εργαλεια.Ομως πρεπει να ελέγξουμε τον ευατο μας και τα παθη μας και να σκεφτουμε καθαρα.
ΣΗΜΑ ΓΙΑ ΔΙΑΣΩΣΗ:Ενα απο τα πρωτα μας μεληματα οταν εχουμε χαθει και πρεπει να επιβιωσουμε ειναι να βρουμε τροπο να κανουμε σημα ετσι ωστε οι δυναμεις διασωσης να μας βρουν συντομοτερα και ευκολοτερα.Σε περιπτωση που ειμαστε εξοπλισμενοι με κουβερτα εκτακτης αναγκης ,καθρεφτη σηματων ,η σφυριχτρα χρησιμοποιηουμε αυτα τα μεσα για να μας εντοπισουν.Εαν δεν διαθετετε αυτο τον εξοπλισμο μπορειτε να αναψετε μια φωτια (θα δειτε παρακατω πως) και μολις εχει αναψει καλα καλα ριχνετε ενα χλωρο κλαδι απο δεντρο η απο θαμνο πανω στη φωτια ετσι ωστε να δημιουργηθει καπνος και να τραβηξετε τη προσοχη των δια σωστών.
ΚΑΤΑΛΗΜΑ:Ισως το πρωτο μας μελημα οταν ειναι αναγκη να επιβιωσουμε ειτε το θελουμε
(ψυχαγωγια) ειτε εχουμε χαθει ειναι η ευρεση ή η κατασκευη καταληματος.Το καταλημα ειναι βασικο διοτι μας παρεχει προστασια απο τις καιρικες συνθηκες που μπορει να βλαψουν το σωμα μας αλλα ειναι και ενα μερος ξεκουρασης.Προσπαθηστε να βρειτε καταληματα σε σχετικα ψηλα ή εμφανη σημεια ωστε να μπορειτε να εποπτευετε την περιοχη και να ειναι ποιο ευκολο να σας βρουν οι διασωστες.Συνηθως ενας πεσμενος κορμος μπορει να χρησιμοποιηθει για καταλημα ή ως πρωτη υλη κατασκευης καταληματος αν εχετε εργαλεια μαζι σας.Επισης καλο θα ηταν να βρειτε καταλημα κοντα σε περιοχη που να εχετε προσβαση σε ποσιμο νερο αλλα οχι πολυ κοντα διοτι τα μερη αυτα εχουν πολυ υγρασια και πολλους αλλους κινδυνους (εντομα,σαρκοφαγα ζωα)Η εγκατασταση σε σπηλιες μπορει να ελοχευει πολλους κινδυνους οποτε καλο θα ηταν να την ελεγχετε λεπτομερως πριν εγκατασταθητε.
ΝΕΡΟ KAI ΤΡΟΦΗ :Η ευρεση νερου και τροφης πρεπει να ειναι ενα απο τα πρωταρχικα σας μεληματα.Νερο ποσιμο μπορει να βρεθει σε ποταμια , λιμνες κορμους δεντρων ή ακομα σε εσχατη περιπτωση στα ουρα μας.Αν βρισκεστε σε εξαιρετικα ανυδρο περιβαλλον με μεγαλες θερμοκρασιες τοτε καλο θα ηταν για να αποφυγετε τη αφυδατωση που εχει ως συνεπεια την απωλεια
δυναμεων και θα συντελεσει στο θανατο αν δεν αντιμετωπιστει αμεσα.Σε αυτη τη περιπτωση χρησιμοποιουμε τα ουρα μας.Βγαζουμε δηλαδη τη μπλουζα μας ή το πουκαμισο μας ουρουμε πανω του και στιβουμε ωστε να πιουμε λιγα ουρα κατοπιν τριβουμε το προσωπο μας με αυτο και το φοραμε.Ετσι ριχνουμε τη θερμοκρασια μας και δινουμε λιγο χρονο στον ευατο μας και στο σωμα μας ετσι ωστε να μπορεσουμε να βρουμε ποσιμο νερο.Στην περιπτωση που μπορουμε να βρουμε ποταμι ή λιμνη καλο θα ηταν να βρασουμε το νερο που θα μαζεψουμε για να σκοτωθουν τα μικροβια.Στη περιπτωση που εχουμε μαζι μας χαπια χαλαζολης τα χρησιμοποιουμε.Για τροφη μπορουν να χρησιμοποιηθουν χορτα (ραδικια κυριως και αλλα φαγωσιμα)ή μανιταρια αλλα ως επιλογη μονο οσων ξερουν να ξεχωριζουν τα δηλητηριωδη απο τα φαγωσιμα.Ενα τροπος ξεχωρισμου ειναι η δαγκωματιες απο φυτοφαγα ζωα πανω τους καθως αυτα γνωριζουν ποια ειναι φαγωσιμα.Εαν υπαρχει η δυνατοτητα να κατασκευαστει οπλο για να σκοτωσουμε ενα ζωο(πχ δορυ, τοξο ,παγιδα) καλο θα ηταν να χρησιμοποιηθει.Ενας αλλος τροπος για την ευρεση πρωτεινων (που ειναι πολυ σημαντικες)ειναι τα αυγα πουλιων εαν βρειτε αυγα καλο ειναι να τα φατε με το τσοφλι αν μπορείτε καθως το τσοφλι περιεχει πολλες πρωτεινες.
ΦΩΤΙΑ:Το αναμα φωτιας ειναι μια εξαιρετικα δυσκολη εργασια αν δεν υπαρχουν τα καταλληλα εργαλεια.Εαν στην κατοχη μας βρισκετε αναπτηρας ή σπινθηρηστης εχει καλως αλλιως θα πρέπει να καταφυγετε σε αλλες μεθοδους οπως το τοξο φωτιας.Το τοξο φωτιας, βασίζετε στον πολυ απλο κανονα της φυσικης οτι η τριβη παραγει θερμοτητα. Ετσι τριβοντας δυο ξυλα μεταξυ τους, παραγετε αρκετη θερμοτητα ωστε να αρχισει να καιει το ξυλο και να παράγετε μια λεπτη σκονη καρβουνου. Αυτην την σκονη καρβουνου, η οποια σιγο-καιει, την μεταφερετε σε ενα ευφλεκτο προσαναμα και ετσι αναβει η φωτια. Μην περιμενετε τρίβοντας τα ξυλα να δειτε φλογες. Η διαδικασια αυτη απλως παραγει το καρβουνο.
Για να φτιαξετε ενα τοξο φωτιας θα χρειαστειτε:
- Ενα ξυλο που θα χρησιμοποιηθει ως βαση. Η βαση αυτη θα πρεπει να ειναι λιγο πιο φαρδια απο το κλαδι που θα χρησιμοποιησουμε ως αξονα περιστροφης και καλο ειναι να ειναι και απο πιο μαλακο ξυλο πχ πευκο, απο οτι ο αξονας.
- Ενα κλαδι που θα χρησιμοποιηθει ως αξονας περιστροφης. Καλο ειναι, να ειναι απο πιο σκληρο ξυλο απο την βαση πχ. οξυα. Στην μια ακρη του φτιαξτε μια μυτερη μυτη ενω στην αλλη μια πιο χοντρη. Η χοντρη μυτη ειναι αυτη που θα βαλουμε στην βαση μας, για να παραγουμε το καρβουνο. Θελουμε να ειναι χοντρη, για να εχει πιο πολυ επαφη με το ξυλο, να εχει μεγαλυτερη τριβη με αποτελεσμα να παραγει περισσοτερη θερμοτητα.
- Λιγο σχοινι. Αν δεν εχετε μπορειτε να χρησιμοποιησετε κορδονι παπουτσιων, μια λωριδα υφασματος απο τα ρουχα σας ή να φτιαξετε σχοινι απο ριζες φυτων και φλοιο.
- Ενα μαχαιρι ή μια κοφτερη πετρα.
- Για να διευκολυνθουμε στο αναμα της φωτιας καλο θα ηταν αν εχουμε μαχαιρι να να "σκισουμε"ενα(δηλ το ανοιγουμε κατα μηκος) ξυλο (προτιμηστε πευκο ξερο που ειναι εύφλεκτο)και αρχιζουμε και κοβουμε φετες λεπτες απο το ξυλο κατα μηκος.Ετσι θα εχουμε ενα πολυ καλό προσαναμα.
- Εφοσον έχουμε φωτια τοτε μπορουμε να εκτελεσουμε πολλες εργασιες οπως μαγειρεμα ή όπως ειπαμε την δημιουργια σηματος γα την ανευρεση μας.
ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ:Καλο θα ηταν οταν ειμαστε σε επιβιωση αναγκης να γνωριζουμε τον προσανατολισμο μας διοτι μπορει να χρειαστει να κινηθουμε μεσα στο αγνωστο περιβαλλον για να βρουμε ενα χωριο ή πολη για να καταφυγουμε.Στη περιπτωση που εχουμε μαζι μας πυξιδα ειναι ευκολη σχετικα η ανευρεση πορειας η οποια θα βοηθησει στην διασωση μας.Χαραζουμε πορεια βορεια ή βορειανατολικη διοτι τις περισσοτερες φορες σε αυτη την κατευθηνση θα βρουμε πολεις ή δρομους(αναλογα με το μερος που εχουμε χαθει υπολογιζουμε ποια πρεια να ακολουθησουμε βορεια ανατολικη νοτια η δυτικη) .αν δεν εχουμε πυξιδα μπορουμε να προσανατολιστουμε μεσω του πολικου αστερα.Αυτη η μεθοδος συστηνετε σε οσους ειναι γνωστες των αστερισμων αλλα γενικα ο πολικος αστερας ειναι το ποιο φωτεινο αστερι στον ουρανο.Ενας αλλος τροπος ειναι να βγαλετε το ρολοι σας να βαλετε τον ωροδεικτη να δειχνει τον ηλιο και να θεσετε το λεπτοδεικτη στην ιδια ευθεια αλλα με αντιθετη κατευθηνση του ωροδεικτη ετσι θα εχετε αποψη ανατολης δυσης (ωροδ ανατολη,λεπτοδ δυση)και μετα συμφωνα με αυτα τα δεδομενα υπολογιζετε βορρα νοτο δηλαδη καθετα στους δεικτες θα ειναι ή ο βορρας ή ο νοτος αναλογα.
Γενικα καλο θα ηταν να κουβαλατε μαζι σας καποιοα απαραιτητα εργαλεια μολις πατε μια εκδρομη στο βουνο οπως μαχαιρι επιβιωσης (ή σετακι επιβιωσης που μπορει να το εχετε κατασκευασει μονος σας)και πυξιδα οπως και αναπτηρα ή αναφλεκτικη μηχανη ( οπως σπινθηριστης ή πιστονι προσκόπου) , ενα μπουκαλι νερο καθως και να κουβαλατε και πολυ θαρρος και υπομονη.
καλες και ασφαλεις εξορμησεις...
ΤΑΣΟΣ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ
http://thireutis-thirama.blogspot.gr
Αν
σας άρεσε το θέμα κάντε ένα "Like" και κοινοποιήστε το στους Φίλους
σας...!
Αν
σας αρέσει η σελίδα μας.Πατήστε μου αρέσει για την σελίδα μας
στο facebook.